Fejlbehæftede!…og tak for det…Jeg hører til dem, der en gang imellem kan blive lidt forstemt ved tanken om, at vores solsystem, ja hele universet om x antal milliarder år vil kollapse, men normalt skænker jeg det ikke en tanke..
Jeg fornøjer mig tværtimod i det daglige med at nyde livet, omgivelserne og lærkernes sang…og lige pludseligt har jeg og mange andre noget til fælles med ophavsmanden til den koncert, hvis toner tirsdag aften fyldte Uggerby Kirke…
Der var ganske pænt fremmøde til dette usædvanlige koncertarrangement. Her varmes op i Uggerby Gl. Skole…
Efter sigende var Olivier Messiaen mindst lige så meget ornitolog, som han var komponist, og han lod meget af sin musik inspirere direkte af musikkens mestre: Fuglene…
Christian Hansen fra Tornby har lavet fortolkninger af Messiaens værk…
KVARTET TIL TIDENS ENDE blev tirsdag aften opført i Uggerby Kirke af et ensemble bestående af Sønnøve Gustavsson (violin), Arne Jørgen Fæø (klaver), Hanne Houengaard (cello) og Lisbet Binderup Thordal (klarinet) suppleret af organist Rolf Ruggaard, som bandt værkets otte satser sammen med læsninger…uddrag af Johannes Åbenbaring som på meget dramatisk vis blev fortolket i musikken.
Organist Rolf Ruggaard i rollen som bebuder af død og ødelæggelse…og af en ny begyndelse…
Et stykke inde i værket blev jeg pludseligt bragt tilbage til midt-halvfjerdserne, hvor jeg jævnligt lod mig underholde af Emmerson, Lake & Palmers Brain Salad Surgery. Jeg forstod ikke baggrunden for musikken, men følte mig ramt af dramatikken og højstemtheden, og pladen fik ikke for lidt, når lejligheden bød sig…Passager i begge værker synes i mine øre at være sammenfaldende…begge værker holder stadig…
Tilbage i Uggerby Kirke oplevede vi verdens undergang og en ny verden og verdensorden opstå…og med god hjælp fra læsningerne, Rolf Ruggaards introduktion og Christian Hansens akvareller, så kom jeg tættere på en forståelse af denne usædvanlige koncert.
Inden koncerten fortæller Rolf Ruggaard om musikkens baggrund og om Christian Hansens billeder dertil…
Tekst, musik og billeder skabte tilsammen en dramatik, som ingen af os forhåbentligt nogen sinde kommer til at opleve…her skal man ihvertfald tro gevaldigt på, at det hele bliver så fantastisk bagefter…
For Olivier Messiaen var det i starten af 2. verdenskrig blodig alvor..Tyskland overfalder Frankrig, som overgiver sig efter kort tid. Messiaen holdes som krigsfange i Schlesien. Han laver sit værk med de forhåndeværende musikere og deres instrumenter, værket uropføres i fangelejren, og de fire medvirkede musikere bliver kort tid efter løsladt, da de betragtes som musiksoldater og dermed ufarlige.
Kvartet til tidens ende er garanteret blev brugt og misbrugt flittigt som lydside i film om krig, elendighed, kz-lejre og anden sørgelighed…
Al elendigheden mundede som bekendt ud en ny verdensorden, som på mange måder – ihvertfald hos os – har været til det bedre, men det er jo en helt anden historie…
Det var fire trætte, men fornøjede musikere, der efter en pragtpræstation kunne modtage publikums velfortjente klapsalver…
Tak for et godt arrangement, tak for musikken, tak for oplevelsen…
PS. Til orientering…forfatter Carsten Müller Nielsen har skrevet bogen: Kvartet til tidens ende…om historien, om værket, om tiden, om solsorten og dens sang…