
Hjørring Kommunes byråd besluttede på et møde den 21. december 2016, at der skal afholdes fremmødevalg til Ældrerådet på samme dato, hvor der afholdes Kommunalvalg.
Valgperioden er 4 år fra 2018-2021. Der er 14 kandidater til Ældrerådsvalget, hvoraf der er fem, der genopstiller.
Ældrerådet i Hjørring Kommune består af 9 personer – og 2 suppleanter, der træder til, hvis et medlem får permanent forfald.
Ældrerådets opgaver:
• Ældrerådet skal høres af kommunen om alle forslag, der angår de ældre
• Ældrerådet skal høres om de rapporter der handler om lovpligtige tilsyn med plejehjem
• Ældrerådet kan på eget initiativ rejse forslag vedrørende de ældres forhold
• Ældrerådet samarbejder med kommunen med henblik på opnåelse af de bedst mulige forhold for ældre
Deudover skal Ældrerådet holde løbende kontakt til ældre borgere i kommunen, så deres problemer, behov og ønsker bliver kendt af politikere og forvaltning.
Læs mere om valget her: Ældrerådet
Præsentation af kandidater
Karl-Johan Stæhr er fra 1953 og har de sidste 35 år arbejdet som fiskeribiolog i Hirtshals.

– På vej ind i min pensionisttilværelse er jeg interesseret i at gøre en forskel for de ældre i vores kommune, fortæller Karl-Johan Stæhr.
– Jeg ser Ældrerådet som en mulighed for at kunne påvirke de beslutninger og tiltag, der bliver taget til fordel for den voksende gruppe af ældre – både den yngre aktive del, såvel som den ældre og måske mere plejekrævende, fastslår kandidaten til Ældrerådet i Hjørring Kommune.
Arne Brix er forhenværende boghandler og legetøjshandler i Løkken, og har deltaget aktivt i byens foreningsliv.
– Jeg arbejder i dag som rejseleder. Kommunens Ældreråd er vigtig som bindeled mellem kommunens seniorer og byrådet, men for mig er det også vigtigt, at der hele tiden er dialog og forståelse mellem både Pensionistforeningerne, de lokale Ældresagsforeninger og Ældrerådet.
Bjarne Vinther Christiansen Bjarne V Christiansen 63 år. Frivillig i Vendelbocenterets venner, bestyrelsesmedlem i tværfaglige seniorer Hjørring.
Vil sætte fokus på hvordan alle seniorer sikres et værdigt liv, hvordan man får den fornødne hjælp til personlig pleje, hvem der skal have glæde af ”Værdigheds-milliarden” samt at genetablere køkkenerne på plejehjemmene.
Carsten Møller Nielsen er 71 år, har siddet i ældrerådet i 2 perioder, pt. som næstformand.
– Jeg vil arbejde for ældres ligestilling i sundhedssystemet, forebygge sygdomme, svækkelse, isolation, og ensomhed og sikre den ældre værdighed. Ydermere vil jeg påse budgetter og høringer vil blive overholdt i kommunen samt sikre livsglæde for ældre i den 3. alder.
Flemming Simonsen er aktiv pensionist, gift, har en søn og to børnebørn.
– Jeg dyrker motion i LOOP ca. 3 gange om ugen, går meget i teater og er hjælper til aktiviteter i ÆldreSagen. Jeg er formand for Hjørring Varmeforsyning, Energispareselskabet Vendsyssel og Andelsboligforeningen Christiansgave. Jeg har en HD og cand. merc aud. samt en fortid som regions-/ fagchef ved Skat.
Hanne Bundgaard fik som leder af SOSU-uddannelserne i Hjørring et stort kendskab til de problematikker, der er knyttet til ældreområdet.
– I Ældrerådet ønsker jeg at medvirke til forbedringer af kommunens ældrepolitik. Jeg vil arbejde for, at alle ældre får mulighed for et godt seniorliv. Kort sagt være en vågen og konstruktiv partner i samspillet med kommunen.
Kirsten Holst er 66-årig hospitalsøkonoma med stor indsigt i det kommunale system.
Gik i 2017 på pension efter 36 år ved Hjørring Kommune som leder af Centralkøkkenet og Køkkenområdet. Mærkesager er at sikre de svage og ensomme ældres rettigheder, tilgodese ældres individuelle behov og ønsker for ernæring og pleje, sikre værdighed og kvalitet i ældres liv og tilgodese ældres behov også i yderområderne.
Kurt Poul Janerka er fra 1945 og har en baggrund som entreprenør med sidebeskæftigelse som skrothandler.
– Efter jeg gik på førtidspension i 2005 har jeg arbejdet deltid som vicevært. Derudover er jeg med i Ældrepolitisk Trafikudvalg i Nordjylland, hvor jeg bidrager med mine tanker og ideer i forhold til offentlig transport. Hvis jeg kommer i Ældrerådet vil jeg fokusere på bedre forhold for de svagelige ældre.
Lene Smidstrup er 70 år. Gift, har to børn, børnebørn og en gammel mor.
Har bredt kendskab til forhold i hele kommunen. Var i 45 år ansat i en bank. Valgt til Ældrerådet for 4 år siden. Har de sidste 4 år repræsenteret Ældrerådet i kommunens Tilgængelighedsudvalg. Jeg kæmper bl.a. for, at alle skal have lige muligheder, også selvom man har en funktionsnedsættelse.
Marie Kragelund Skadborg er født i Vestjylland på Struer egnen.
– Som 17- årig kom jeg til landsdelen, hvor jeg boede på en gård ved Løkken i 56 år, men er nu flyttet til Hjørring. Jeg rejste rundt i verden i mange år, og i 14 år har jeg taget en del kurser på VUC. Nu bruger jeg min tid, mindst 3 dage om ugen inden for FOF kirkehøjskole og er desuden med i bestyrelsen for flere foreninger, hvilket er til stor glæde i min hverdag.
Mogens From har med fire år i Ældrerådet lært, at man ved et solidt og loyalt samarbejde med byrådet, kan gøre en positiv forskel for ældre borgere i vores kommune.
– Jeg vil gerne fortsætte dette arbejde med henblik på at øge ældres medindflydelse på eget liv, være medvirkende til at øge livskvaliteten for ældre borgere og tage ansvar for en god og retfærdig ældrepolitik i Hjørring Kommune.
Myrna Pedersen gik på efterløn som 62-årig og besluttede sig for at være besøgsven.
Samtidig blev jeg frivillig hjælper på Vellingshøj-Centret og er det stadig. Her fik jeg indblik i ældres behov og følte der skulle gøres noget. Jeg stillede op til Ældrerådsvalget 2006 og har været med siden. Jeg ønsker fortsat at få indflydelse på de beslutninger der træffes, for at vi ældre kan få en værdig tilværelse i kommunen.
Svend Aage Jensen er født 1945 i Hirtshals. Realeksamen 1963 Hirtshals Skole.
Udlært Radiomekaniker 1967 i Fjernsynsmagasinet Hirtshals. Soldat Telegrafmekanikerskolen i København. Herefter til Dronningens Livregiment som Korporal. Civilt ansat ved Hærens Materielkommando 1970 – 1992. Afdelingsformand for Dansk Metalarbejderforbund i Hjørring 1992 – 2006.
Thorvald Jørgensen er en god årgang 1950, der er bosat i Lørslev siden 1975.
Blev gift samme år med Jette, og vi har en datter, Tina som er gift med Peter og de har 2 børn. Jeg opstiller til Ældrerådet, fordi jeg har overskud til at sætte mig ind i de problemstillinger som byrå- det skal tage beslutning om, til gavn for alle ældre, enten på plejehjem eller i egen bolig.
Kilde: Hjørring Kommune.


































































