
Venstre, DF og LA havde valgt at skifte de sædvanlige kandidater ud med en noget yngre udgave, da der i dag var vælgermøder på Hjørring Gmnaium og HF.
Venstre mødte med Frederikke Kunø Tarp, DF med deres regionspolitiker Jamie og endelig August D. Lytzen fra LA. I anledning af Arnes fødselsdag kom Thomas Klimek også på podiet for Socialdemokratiet.
Efter kandidaternes korte præsentation blev der tid til spørgsmål fra eleverne. Det, der især var kendetegnende ved begge valgmøder, var diskussionen omkring vores infrastruktur; om hvor længe de unge mennesker skulle vente på transport for at komme hjem, og flere kunne nævne, at de først kunne være hjemme i eksempelvis Mosbjerg halvanden time efter, de havde fri. I weekenderne er det stort set umuligt at komme frem og tilbage til vore mindre byområder.
Der var ingen i panelet, der turde love noget, men kunne blot sige, at der ikke er penge til at køre med en 52 personers bus, og der måske kun var en enkelt med. Derimod kunne de anbefale kommende førerløse busser, flextaxa og go more.
Et andet spørgsmål fra eleverne, som kom til en ophedet debat, men nok mest blandt paneldeltagerne, var flygtninge- og indvandrerspørgsmålet efter DFs unge løve havde sagt, at de bare skulle rejse hjem og begynde opbygningen af deres eget land. Samt at gæster ikke skulle integreres. Det fik især de røde partier og de radikale op i det meget røde felt.
Venstres Frederikke gav Jamie ret i, at de skulle ud, men ikke ud på den måde, de skal derimod ud på arbejdsmarkedet.
Det var således nogle rigtige gode valgmøder, med mange spørgsmål, der blev dygtigt styret af vicerektor Lars Høeg.
Frem mod kommunalvalget den 21. november vil vi på den lokale netavis slippe debatten fri og sætte fokus på den lokalpolitik og de politikere, som har indflydelse på livets gang i Hjørring Kommune.
Foto: Hanne Hvidegaard.
























































