
Fagforeningen 3F’s valgmøde onsdag aften på Café Chic Oldschool i Hjørring var målrettet debat om arbejdsmarkedspolitik, og det var et emne, der optog de cirka 50 deltagere – fuldt hus til valgflæsk og hele svineriet – meget.
I panelet denne aften var på scenen, hvor der plejer at være levende musik:
Arne Boelt – Socialdemokratiet
Henrik Jørgensen – Venstre
Per Møller – Konservative
Per Folden Hyldig – Dansk Folkeparti
Carsten Andersen fra Socialdemokratiet, der også er næstformand i 3F Skagerak, var også med, og han skulle samtidig passe baren og tog derfra del i snakken. Ordstyrer var desuden en myndig og som altid lun Kjeld Torbjørn fra Slåbrock Trio.
Debatten om de syge og svage på arbejdsmarkedet fyldte en del blandt publikum og ikke mindst blandt politikerne. Der var også på dette område bred enighed om, at nu er det nok og for meget med at tvinge svage medborgere ud i håbløse arbejdsprøvninger. Systemet har taget for meget over på bekostning af menneskelige hensyn.
På tværs af fløjene udtrykte politikerne stor vilje til at presse på for at få lempet reglerne, som tvinger personalet på jobcentrene til at udsætte nogle medborgere for urimeligheder.
Borgmester Arne Boelt måtte erkende, at han ikke er stolt af, at det faktisk var hans partiformand Mette Frederiksen, der gik i spidsen for de meget stramme og ofte uforståelige og umenneskelige regler, der har skabt mange negative historier i pressen.
Venstres Henrik Jørgensen understregede, at hans opfordring til Folketinget om at få lempet reglerne ikke nødvendigvis er Venstres holdning – men Henrik Jørgensens holdning.
Også Dansk Folkeparti’s Per Hyldig opfordrede til, at reglerne ændres, så jobcentrene kan lade de svage og syge få fred og undgå at blive presset ud i arbejdsprøvninger. Brug hellere kræfterne på at hjælpe de, der kan passe et arbejde, til at få et job, lød budskabet.

Stemningen var hele vejen igennem god på Café Chic Oldschool.
Louise Hvelplund fra Enhedslisten slog fast, at det handler både om at få ændret lovgivningen, men også om at få ændret tilgangen fra samfundets side, så borgere kan opleve at blive behandlet med forståelse og respekt.
-Der er ingen tvivl om at de ansatte på Jobcenter og Kommune gør en stor indsats, men de er bundet af en al for stram lovgivning. Den vil vi forsøge at samle gode kræfter for at ændre.
Per Møller fra de konservative fulgte trop og understregede, at der er nogen, der skal have førtidspension og lov at være i fred. Der er også andre, der skal have et skub, som han udtrykte det.
Valgmødet i den hyggelige stue hos værten Anker Jørgensen viste endnu engang, at kommunalpolitikerne er enige om meget og enes ganske fint. Tonen imellem dem bliver aldrig hård, og sammenholdet er stort på tværs af partierne. Man kan godt sidde og savne en smule kant.
Der var også enighed om, at der er meget brug for, at virksomheder og specielt de større virksomheder bliver mere villige til at ansatte elever og lærlinge, så lokalsamfundet ikke pludselig står og mangler arbejdskraft.
-Hjørring Kommune er opmærksom på, at også vi som en stor arbejdsplads i kommunen, skal tage mange elever, fastslog borgmester Arne Boelt.
Frem mod kommunalvalget den 21. november vil vi på den lokale netavis slippe debatten fri og sætte fokus på den lokalpolitik og de politikere, som har indflydelse på livets gang i Hjørring Kommune.
Foto: Hanne Hvidegaard.





















































