Stjernestund med vintertapas og stjerneskud på Restaurant Lilleheden i Hirtshals

Mona og Ejvind Kjeldsen Jensen har ingen stjerner fra Michelin, men løfter ikke desto mindre niveauet i Nordjylland.

768

Michelins præmisser for uddeling af stjerner kan være lidt svære at gennemskue, men heldigvis forholder det sig anderledes på den lokale netavis, hvor vi denne gang igen leverer et ærbødigt hatteløft for Mona og Ejvind Kjeldsen Jensen samt personalet på Restaurant Lilleheden.

Nærværende skribent kender nemlig ikke desto mindre så meget til førstnævntes uvurderlige stjerner, at et af kriterierne ikke bare handler om et himmelhøjt gastronomisk niveau, men nok så meget om det her med at kunne holde det deroppe igennem længere tid og ikke bare i weekender eller i højsæsonen.

Lige præcis på dette punkt, hvor niveauet altså skal holdes højt også på hverdagene igennem en hel sæson, kan de noget på Restaurant Lilleheden. Tag nu bare deres tapas, som de fire gange om året tilpasser netop årstiden, men desuden også har tre andre tilegnet henholdsvis jul, nytår og skaldyr. Mandag aften fik netavisens udsendte således serveret køkkenets store platte med vintertapas.

Alene den delikate liste over lækkerier kan illustrere, hvor velkomponeret denne tapas er, idet der er lufttørret skinke og kalkun chorizo med hjemmelavet pesto og saltmadler, røget kulmule med bagte rødder og birkes samt peberrodscreme, torsk bagt med pesto og igen lufttørret skinke med bulgursalat og granatæblesirup, vintershot med ingefær og lime, svinemørbrad glaseret med portvin og dertil waldorfsalat med hytteost, røget okseculotte med savojkålstzatziki, sliders med pulled kylling og jalapenos dressing samt syltede rødløg, croissant med skaldyrssalat, ost med chutney og afslutningsvis chokoladekage med vaniljeskyr.

Her er det som allerede antydet ikke bare den imponerende listes omfang, men lige præcis de små retters komposition og tilberedningen samt den med indlevet æstetisk sans anrettede platte, der gør sådan en omgang vintertapas til en gastronomisk oplevelse af de rigtig store, når man sidder og nyder udsigten både til bordets glæder og det pulserende liv på havnen i Hirtshals.

Måske var det dog alligevel denne mængde af ingredienser, der fik vores selskabs yngste deltager til at vælge det mere traditionelle stjerneskud, men her fik datteren sig altså også en særdeles positiv overraskelse, idet hverken hun eller familiens øvrige medlemmer nogensinde har set et større og smukkere serveret af slagsen endsige smagt det bedre, for der blev såmænd nok til en smagsprøve hele bordet rundt.

Således lykkedes det for Mona og Ejvind Kjeldsen Jensen samt personalet at forvandle en helt almindelig mandag aften til en stjernestund for os gæster på Restaurant Lilleheden. Hatteløft igen for endnu en god oplevelse!

 

0 Kommentare
Inline Feedbacks
View all comments