Skolebestyrelsen holder som noget nyt temamøder i SkoleCenter Hirtshals

I skolebestyrelsen hos SkoleCenter Hirtshals har de i skoleåret 2016/2017 valgt at afholde skolebestyrelsesmøder lidt anderledes, end de plejer at gøre.

31

Skolebestyrelsen holder fem temamøder i løbet af året hos SkoleCenter Hirtshals, hvilket er et led i en helt ny form for arbejde i det forum, hvilket alle er foromtalt i en tidligere artikel på FlaskePosten.

Temamøderne er således todelte. Første halvdel bruger de sammen med en af de store faser i skolecentret – fase 1, fase 2 og fase 3 i Hirtshals, med undervisningssted Horne som en fase og undervisningssted Tornby som en fase.

Den anden halvdel er et ordinært bestyrelsesmøde. I år er følgende 5 temaer på dagsordenen til den første del af mødet.

 Undervisningspligten
 Undervisningens organisering
 Samarbejde mellem skole og hjem
 Arbejdets fordeling mellem personalet
 Fællesarrangementer – lejrskoler, praktikophold osv.

Bestyrelsen skal efterfølgende arbejde med et princip omkring temaet. Formålet med de fælles møder med det pædagogiske personale på skolen er, at dels at give ansatte og bestyrelsesmedlemmer mulighed for at møde hinanden, og drøfte væsentlige emner fra forskellige synsvinkler, dels at skolebestyrelsen har mulighed for at komme lidt tættere på den virkelighed, som den skal lave principper om.

– For skolebestyrelsen er det utroligt givende at møde personalet på skolen og have mulighed for dialog. Det giver os en lille indsigt i, hvordan dagligdagen er på skolen.Efter vi er begyndt på denne form for temamøder, oplever vi, at møderne med personalet giver os mulighed for at komme tættere på den praksis, der er i folkeskolen. Dermed skaber vi et bedre grundlag for at udarbejde de principper, der sætter rammen for skolen, fortæller bestyrelsesformand Lise Rønn.

– Skolebestyrelsen er et politisk udvalg, vi er forældrevalgte og vi har alle forskellig bevæggrunde for at være blevet valgt ind i bestyrelsesarbejdet. Som skolebestyrelsesmedlem er vores udgangspunkt ofte, de oplevelser vi har med vores børn, vores børns klasser og de relationer, der er tætte på os, men vi repræsenterer alle forældre i skolecentret. En gevinst ved denne form for møder, er at vi forældrevalgte får dagligdagen i skolecentret præsenteret i et bredere perspektiv i
dialog med de medarbejdere, der skaber hverdagen for vores børn. Det er sundt for os, og jeg tror også på, at det er sundt for personalet at møde os, uddyber Lise Rønn.

– Vi arbejder løbende med, hvordan denne form for bestyrelsesmøder kan være med til at understøtte rammerne for vores børns trivsel og læring. Hvordan får vi skabt en synlighed, således, at de principper der bliver udarbejdet i bestyrelsen også er tydelige for dem, der arbejder med dem i hverdagen, for forældrene og ikke mindst i forhold til vores børns trivsel og læring. Og omvendt hvordan bliver vi som bestyrelse klædt bedst på til at udarbejde de allerbedste principper lige netop i forhold til vores skolecenter, lyder det fra bestyrelsesformanden.

Så når skoleåret er omme, evaluerer de på de umiddelbare perspektiver som –
 Skal møderækken ændres?
 Skal formen/ strukturen på møderne ændres?
 Hvad kan vi lære af denne form for møder?
 Hvad skal vi blive endnu skarpere på?

Men også i et større perspektiv –
 Hvordan understøtter vi vores møder i forhold til den virkelighed, der er i folkeskolen?
 Hvordan kan vi udvikle denne form for bestyrelsesmøder, så vi i skolebestyrelsen er allerbedst klædt på til at udarbejde de principper, der skaber rammerne for vores børns trivsel og læring?

Billedet ovenfor viser den siddende skolebestyrelse, men dog uden elevrepræsentanten Emilia.

Link til første artikel: Folkets skole i Hirtshals

0 Kommentare
Inline Feedbacks
View all comments