
I 80’erne skød lokalradioer op i enhver dansk by med respekt for sig selv. Siden brød de nye digitale og internet-baserede medier igennem, og lokalradioernes død stod skrevet i æteren, skriver Hjørring ErhvervsCenter.
Skaga FM er et særdeles levende eksempel på, at langt fra alle dødsdommene er blevet eksekveret. Den foreningsejede lokalradio med base i Hirtshals og dækning af hele Hjørring kommune er i dag en sund virksomhed, der drives på en professionel platform med frivillige indslag.
Fra det moderne digitale udstyr på førstesalen i det tidligere Hirtshals Rådhus sendes der 24/7 – altså døgnet rundt på alle ugens dage. Musik, reportager, reklamer ligger i det digitale system, og sendefladen kan i princippet afvikles, uden af der overhovedet er personer til stede.
Der er en verden til forskel fra nu og til forholdene, da radioen under navnet Radio Hirtshals startede i 1990. Alle udsendelser blev dengang sendt live fra studiet, og musikken kom fra vinylplader og kassettebånd.
Men ambitionsniveauet hos de frivillige i Foreningen Radio Hirtshals var tårnhøjt. Nemlig at sende 10 timers radio ugentligt ovenpå en prøveperiode med programmet Hirtshals Magasinet én time ugentligt i Hjørring Nærradio.
Med støtte fra Hirtshals Sparekasses Gavefond fik radioen en gældfri start med plads og udstyr på Den Gamle Station i Hirtshals. Og frem til i dag har det været et princip for driften, at der ikke købes ind, før der er penge i kassen.
Frem til 1997 blev radioen drevet på frivillig basis. Men aktiviteterne blev efterhånden så omfattende, at Henrik Ledet blev ansat som den første lønnede medarbejder, og det har han pr. 1. september været i 20 år – i dag med titel af programchef.
Skaga FM har i dag fire medarbejdere (én stilling er midlertidigt vakant), nemlig to programmedarbejdere og to sælgere.
Fra starten var Radio Hirtshals baseret på den vestlige del af den gamle Hirtshals kommune. Den østlige del af kommunen havde sin egen radio, Tannisbugt Radio, med base i Bindslev.
I 2007 tog radioen det store skridt og relancerede sig som hele den nye storkommunes radio under navnet Skaga FM. Det har været en succes. Den forretningsmæssige basis er blevet langt bredere med hovedparten af den årlige omsætning på omkring 3 mio. kr. hidrørende fra Hjørring.
Skaga FM har ikke noget tal på, hvor mange der lytter til udsendelserne.
– Lyttertal er meget dyre for en virksomhed af vores størrelse, og annoncørerne efterspørger dem ikke. De må åbenbart væres tilfreds med den respons, de får på annonceringen, siger Henrik Ledet.
Skaga FM’s annoncører er primært detailhandlere, håndværkere og institutioner. Annoncørerne går mest efter at brande sig via radio-annoncerne – altså at slå deres navn eller produkt fast i lytternes bevidsthed. Der er kun i mindre grad tale om at annoncere aktuelle tilbud.
Ved siden af radiovirksomheden er Skaga FM også blevet arrangør af stand up-forestillinger.
– Ved et tilfælde opdagede vi for nogle år siden, at stand up-komikeren Carsten Bang skulle ud på en landsturné, som ikke omfattede Hjørring. Jeg ringede op og spurgte om årsagen, som viste sig at være manglende interesse hos potentielle arrangører i Hjørring. Så tog vi chancen og lavede arrangementet. Og nu kører vi 4-5 stand up-forestillinger årligt på Vendelbohus med komikere som Carsten Bang, Andreas Bo og Jan Gintberg, fortæller Henrik Ledet.
Kilde og foto: Hjørring ErhvervsCenter.























































Ja, ufatteligt at Henrik stadig sidder der, jeg husker da vi ( Tannisbugt Radio ) samarbejdede med Radio Hirtshals om turist radio om sommeren 🙂
Dejligt med et lokalt medie der vil de gode historier i Hjørring Kommune.