
Det er selvfølgelig en sandhed med modifikationer, når det i overskriften påstås, at alt hidtil har handlet om fisk for Michael Engbjerg. Fylder meget gør nemlig også blandt andet familien og fodbold samt for tiden lokalpolitik.
Ikke desto mindre starter Michael Engbjerg hver dag foran computerskærmene på kontoret i Hirtshals. Nu ser kontoret måske ikke ud af så meget på billedet, men både mængden og hvor han køber fisken overasker alligevel mange også i Hirtshals.
– Ikke færre end 21 fiskeauktioner har jeg mulighed for at købe på hver dag, beliggende i Danmark, Holland, Belgien, Sverige og Italien, og på hver auktion har jeg en agent, som oplyser mig om kvalitet og mængde på de arter og størrelser, jeg normalt køber, fortæller Michael Engbjerg til FlaskePosten.
På årlig basis indkøber Michael Engbjerg henved 7.000 tons fisk, som er rødspætter, isinger, skrubber, hellefisk og mørksej. Hans arbejdsdag starter typisk kl. 06.00 på alle hverdage, men som regel undersøger han allerede aftenen før, hvad der forventes af tilførsler til de forskellige auktioner.
– Når jeg møder ind tidligt om morgen, begynder dagen at forme sig allerede, da jeg på telefon er i kontakt med mine agenter på de forskellige auktioner, og sammen lægger vi en strategi for dagen køb. Nu er det jo ikke således, at alt går som planlagt, da mange andre virksomheder også er interesseret i samme fisk. Under auktionerne kan startegien derfor ændre sig op til flere gange, afhængig af priser på fisken, forklarer Michael Engbjerg.
– En god dag for mig er, når vi har fået indkøbt mange fisk og til en pris, hvor både fisker og jeg kan være tilfredse, og heldigvis er langt de fleste dage sådan. Et job som mit er da heller ikke et helt normalt 7 til 16 job. Nogle dage med små tilførsler af fisk bliver der tid til at køre ud og tale med fiskerne, hvilket er en ting, som jeg nyder utroligt meget, for man får jo indblik i de store udfordringer, som fiskeriet har, og det skaber en bedre forståelse imellem sælger og køber. Der er dog også dage, hvor det bliver til mange arbejdstimer, eller hvor jeg må arbejde nogle timer i weekenden for at kunne indhente noget af det, jeg ikke har nået i løbet ugen, uddyber fiskeopkøberen fra Hirtshgals.
– Det at være fiskeindkøber er ikke et job, men en livsstil, fastslår han da også afslutningsvis.























































Får mit kryds !!!!!!!
X herfra også
X herfra