
Da den officielle konstituering af Hjørring Byråd fandt sted onsdag aften kunne ialt 11 nyvalgte byrådspolitikere tage plads i den flotte byrådssal, hvor 31 lokalpolitikere har sæde. Der var da også plads til både smil og eftertænksomhed.
Alle lokalpolitikerne mødte allerede kl. 9,00 på Rådhuset for at blive introduceret til samspillet imellem administrationen og det politiske niveau. Dagen sluttede så af med det konstituerende byrådsmøde, som i realteten er en ren formalitet, da alt selvfølgelig er aftalt om natten efter valget.
– Virkeligheden og ansvaret kom tæt på, da vi fik udpeget vores fremtidige plads i byrådssalen og fik introduktion til det at afgive stemme, fortæller Mette Jensen fra Det Konservative Folkeparti, som har fået plads sammen med partifællerne Per Møller og Kim Bach.
Socialdemokraten Laila Zielke fortæller, at hun ser frem til det kommende arbejde i Økonomiudvalget og i Teknik- og Miljøudvalget. Ligesom Laila glæder sig til at arbejde for, at Hjørring Kommune i endnu højere grad bliver grøn og bæredygtig med fokus på blandt andet turisme og kultur.
I byrådssalen har Laila Zielke taget plads ved siden af Thomas Klimek, som ligeledes er nyvalgt til Hjørring Byråd for Socialdemokratiet.
Det var også en meget speciel oplevelse for lokale Michael Engbjerg fra Dansk Folkeparti at stå i byrådssalen på Rådhuset:
– Pludselig at stå der, hvor mit navn står på en plads i salen, en plads, som jeg for få år siden ikke havde troet på, at jeg nogen sinde skulle få muligheden for at få, er noget helt særligt.

– Som nyt byrådsmedlem vil jeg gå meget ydmygt til opgaven. Jeg ved jo godt, at man ikke bliver en garvet politiker bare sådan lige, men jeg vil gøre mit bedste for at leve op til mine vælgeres forventninger til mig, være troværdig og ærlig i min tilgang til opgaverne, som de kommer, tilføjer Michael Engbjerg.
Det lykkedes som bekendt ham og de andre nye at få så mange vælgeres opbakning til kommunalvalget, at pladsen pludselig er blevet en positiv realitet.
FlaskePosten ønsker alle både nye og kendte ansigter stort tillykke med konstitueringen af Hjørring Byråd!






















































