Mange relevante emner ved valgmøde på Halvorsminde

Iværksætteri,  bosætning, flygtninge, kultur og ældre var nogle af emnerne, der blev diskuteret, da der onsdag var valgmøde på Halvorsminde Efterskole.

251

Et af onsdagens valgmøder foregik om aftenen på Halvorsminde Ungdomsskole, hvor det var de unge kandidater Mads Sigsgaard Fisker (C), Nicolai Leth Klinge (A), Frederikke Kunø Tarp (V) Jimmi Kruse Sørensen (SF), og August Lytzen LA.

Eleverne havde forberedt mange relevante spørgsmål til panelet om blandt andet iværksætteri,  bosætning, flygtninge, kultur og meget andet. Der debatteres om integration af flygtninge/migranter.

Frederikke (V), der er klar I sine meninger, siger, vi skal være imødekommende og hjælpe nydanskere med at blive en del af fællesskabet blandt andet via foreningslivet, uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser.

Bosætning og arbejdspladser blev også taget op til debat og det ene hænger sammen med det andet. Har vi attraktive jobs og arbejdspladser, der kan tiltrække folk udefra til at bosætte sig i Hjørring og opland?

Politikerne vil arbejde for, at der gøres mere for at skabe arbejdspladser i Hjørring Kommune, hvorfor der er bred enighed om at iværksætteri skal støttes.

Skoler og ældrepleje skal opprioriteres og Venstres kandidat ener ikke at de ældre def har skabt vores samfundet skal spises af med dårlig kost, men derimod få duften af mad tilbage på plejehjemmene.

Snakken falder på de syge. Og Mads  (C)  oplyser, at der skal støttes op om tidlig indsats og ansættes flere socialrådgivere i Hjørring Kommune. Færre regler og krav fra staten tager presset fra de syge. Tro på borgerne, og give dem en fair behandling, og ikke tro at de vil snyde. De skal behandles med værdighed og respekt. Tæt samarbejde mellem jobcenter og arbejdsmarked.

Stort forbrug blandt direktører, der får blandt andet stor fratrædelsesløn. Er det nødvendigt at får ryddet op i egne rækker? Man kan ikke fratræde en direktørstilling og så blive ansat dagen efter, og då stadig hæve fratrædelsesløn.

Generelt mener de unge, at der skal gøres mere for de ældre, der har skabt vores samfund. Det er en fornøjelse at høre de unge kandidater, som arbejder for vores demokrati.


Frem mod kommunalvalget den 21. november vil vi på den lokale netavis slippe debatten fri og sætte fokus på den lokalpolitik og de politikere, som har indflydelse på livets gang i Hjørring Kommune.

Foto: Hanne Hvidegaard.
Referat: Lisa Pedersen.

0 Kommentare
Inline Feedbacks
View all comments