Luthers ord levendegjort i Emmersbæk Kirke

Webavisens udsendte har overværet rigtig mange gode og uforglemmelige prædikener i de lokale kirker, men en af de aller bedste blev denne søndag holdt af Aksel Toft i Emmersbæk Kirke.

26

Når denne artikel ikke kategoriseres under kultur, kirke eller for den sags skyld kristendom, men derimod som klumme, skyldes det dens personlige vinkel og vurdering af dagens prædiken i Emmersbæk Kirke.

Den skal derfor heller ikke gøres længere end højst nødvendigt, men springer al sniksnak om liturgi og salmer over, hvor fascinerende og interessant både det ene og andet helt afgjort kan være. Det var nemlig den lokale sognepræsts prædiken, der i sig selv og ved såvel form som indhold gjorde et meget, meget stort indtryk på webavisens udsendte under søndagens gudstjeneste i Emmersbæk.

Aksel Toft inddrog indledningsvis Peterskirken, der som bekendt siges at være bygget på de jordiske rester efter disciplen Peter, som blev den første biskop og dermed pave i Rom. Samtidig kom han som en af de vigtigste disciple paradoksalt nok til at fornægte den forudbestemte lidelsesvej, der var tiltænkt Jesus, hvorved han altså kun alt for menneskeligt forsøgte at bringe ham bort fra vejen til korset på Golgatha.

For nu som lovet at gøre en lidt længere historie helt kort bragte denne indfaldsvinkel Aksel Toft frem til Luthers brud med paven i Rom. Troen hviler nemlig hverken på gode gerninger eller afladsbreve. Den kristne er altså ikke i sig selv endsige i kraft af sin tro et bedre menneske end ateisten, understregede sognepræsten. Kristendommen står heller ikke nødvendigvis i noget modsætningsforhold til naturvidenskaben. Derfor var kirkens tilstedeværelse også helt oplagt ved Naturmødet i Hirtshals.

Den lokale sognepræst kom dernæst med en tilsyneladende nærmest improviserende lethed ind på, at han ofte i alle mulige og måske især umulige sammenhænge bliver stillet til regnskab for sin kristne tro og derfor forventes at kunne forklare eller sågar at skulle retfærdiggøre den, men det hverken kan eller skal man, fastslog Aksel Toft.

Her slog det nærværende skribent, hvor sandt dette enkle udsagn og budskab er ikke bare angående den kristne tro, men også i så mange andre af livets anliggender. Forsøg eksempelvis bare lige at skulle forklare en smuk solopgang og kærligheden til kæresten eller ægtefællen.

Det korte af det lange er såmænd, at webavisens udsendte på grund af præstens enkle, men stærke prædiken gik opløftet og med en følelse af afklarethed fra kirken. Slet ikke nogen dårlig følelse at bringe med sig videre på en god søndag!

 

 

0 Kommentare
Inline Feedbacks
View all comments