
Af John Bagger

Byrådskandidat
Socialdemokratiet
Valgkampen kører på sit højeste og med mediernes fokus på den enkelte kommune og deres spidskandidater, kom turen mandag til Hjørring, hvor man på DR P4 kunne høre at et flertal af spidskandidaterne var enige i, at selvfølgelig skal Vendelbohus bestå.
Det er jo sød musik i mine øre, men mislyden kommer også, fordi der er flere af dem, som også har været med til at vedtage budget 2018 og overslagsårene, hvor der ikke er afsat midler til Vendelbohus længere end til udgangen af 2019.
Det skal dog påpeges at ingen af spidskandidaterne sagde at Vendelbohus skulle bestå som en kommunal bygning og på det kommunale budget, altså det der blev lovet var, at Vendelbohus ikke skulle jævnes med jorden.
Det har været fremme at det koster 37 mill. at renovere Vendelbohus, men det er ikke det korrekte tal, de 37 mill. er et fremskrevet budget fra første byrådsperiode efter kommunesammenlægningen, hvis Musikskolen skal flyttes til Vendelbohus.
Det der lige nu er stort behov for på Vendelbohus er, at der kommer lydtætte døre mellem teatersalen og den lille sal, så kan man fremover afholde arrangementer i begge sale på samme tid, og dermed få plads til flere brugere af Vendelbohus. Der er nu 50.000 borgere der besøger Vendelbohus om året i en eller anden anledning.
Det nye byråd, må som noget af det første tage stilling til, hvad der skal ske med Vendelbohus, lige nu er både Hjørring Teater og Musikforeningen ” I morgen er det jul, mor” efterladt i et tomrum, hvor de ikke kan booke forestillinger eller musik til 2020, fordi de ikke ved om de kan bruge Vendelbohus.
Jeg står ved, at jeg i byrådet vil arbejde for, at Vendelbohus forsat forbliver en kommunal bygning, med et budget der svarer til det antal arrangementer der er i huset, med en brugerbestyrelse som sammen arbejder for Vendelbohus som kulturhus for hele Hjørring Kommune.
Frem mod kommunalvalget den 21. november vil vi på den lokale netavis slippe debatten fri og sætte fokus på den lokalpolitik og de politikere, som har indflydelse på livets gang i Hjørring Kommune.






















































Så må man da håbe det bliver bedre vedligeholdt end kulturhuset i Hirtshals.
Hvad er der egentlig i vejen for at de kulturelle foreninger i Hjørring/Hjørring kommune overtager Vendelbohus fra kommunen og driver det på lige fod med selvejende sportshaller i kommunen.