
”Danmark banker for hjertet”. Sådan lyder mottoet for dette års landsindsamling, som Hjerteforeningen afvikler over hele Danmark sidst i april. I Hjørring Kommune samles der også ind.
– Omkring 466.000 danskere lider af en hjerte-kar-sygdom. Du kan nu være med til at indsamle midler til forskning i nye behandlingsmetoder ved at bruge 2-3 timer søndag den 30. april. Du kan som indsamler gøre en stor forskel for de 50.000 danskere, der hvert år rammes af en hjerte-kar-sygdom, forklarer frivillig koordinator Charlotte Bolivard fra Hjerteforeningen.
De mange millioner, som Hjerteforeningen hvert år investerer i forskning, forebyggelse, patientstøtte og oplysning, stammer næsten udelukkende fra private donationer.
– Jeg håber rigtig meget, at så mange borgere som muligt i hele Hjørring Kommune vil melde sig og tage familie, venner og kæreste under armen og samle ind, så vi sammen kan redde liv. Vi har også brug for lokale koordinatorer på indsamlingsdagen, lyder det videre fra Hjerteforeningens afdeling i Hjørring Kommune.
Det batter. For bare 250 kroner kan en hjerteforsker for eksempel søge efter nye resultater i en time.
– Jo flere mennesker, der stemmer dørklokker, jo mere forskning inden for hjerte-kar-sygdomme. Men ikke kun dét. Vi ved, at det er hårdt at være pårørende, og derfor arbejder Hjerteforeningen hver dag på at skabe bedre vilkår for de pårørende, der også oplever en kæmpe omvæltning i livet, når hjerte-kar-sygdommen rammer.
Det er stadig muligt at melde sig som indsamler og bruge et par timer på en rute i en god sags tjeneste. Man kan tilmelde sig på indsamling.hjerteforeningen.dk eller kontakte den lokale afdeling af Hjerteforeningen på telefon 20592580.
Foto: Arkiv.





















































