Hanne-Vibeke Holst
på Hjørring Bibliotek

Med afsæt i “Som pesten” vil Hanne-Vibeke Holst fortælle om sit arbejde med litteraturen.

92

Tirsdag den 6. marts klokken 19.00 er der mulighed for på Hjørring Bibliotek at møde forfatteren Hanne-Vibeke Holst fortælle om sin nye bog – Som pesten – om det moderne menneskes handlinger på kanten af en katastrofe.

Præcis dette handler “Som pesten” om, Hanne-Vibeke Holsts nyeste roman, når den griber fat i, hvad der synes at være et mareridt af dimensioner: Udbruddet af en farlig og livstruende influenzapandemi, som begynder i Danmark og siden breder sig til resten af planeten.

Med afsæt i “Som pesten” vil Hanne-Vibeke Holst fortælle om sit arbejde med litteraturen: Hvordan researcher hun? Hvad skal der til, for at hun kan komponere sine fantastisk spændende fortællinger, og hvor finder hun inspirationen til sine stærke karakterer?

Det koster 75 kroner at deltage. Billetter købes ved indgangen eller på billetten.dk. Arrangementet er støttet af Statens Kunstfond.

Født i Hjørring
Hanne-Vibeke Holst er født i 1959 som datter af forfatterne Kirsten og Knud Holst.
Hun voksede op i Løkken i Nordjylland og debuterede som 21-årig med ungdomsromanen Hejsa Majsa.

Hun er uddannet som journalist, og har været ansat på Berlingske Tidende og Søndags B.T. Siden 1987 har hun arbejdet freelance.

I 1990´erne udkom en romantrilogi om tv-journalisten Therese. Bøgerne om Therese er blevet oversat til en række sprog, blandt andet norsk, svensk og tysk. Hanne-Vibeke Holst har desuden skrevet drama, tv-drama (Taxa og Strisser på Samsø), diverse avisartikler, medvirket i forskellige tv-programmer og meget mere.

For fire år siden udgav Hanne-Vibeke Holst Knud, den store, den biografiske roman om sin far, forfatteren Knud Holst.

Siden har hun arbejdet på en ny, stor samtidsroman, Som pesten, der udkom den 28. september 2017.

Denne gang udspiller historien sig på den storpolitiske globale scene – fjernt fra forfatterens eget univers, både geografisk og erfaringsmæssigt, og har absolut intet at gøre med hendes egen opvækst eller baggrund.

Som hun selv siger:
-Undskyldningen var i høj grad inspireret af de skeletter, der huserede i min mors skabe, mens Knud, den store decideret beskrev min fars – og dermed mit – liv. Derefter trængte jeg til luftforandring, jeg havde fået nok af at vende vrangen ud på familiens egen navle og traske rundt i barndommens klitter og plovfurer.

Derfor har det været befriende at kaste sig over nyt stof, bevæge mig i en ny arena og bygge karakterer op, som færdes i et helt andet terræn end det jeg selv kender til.

At få styr på denne flerstemmige historie har til gengæld krævet meget research og især tid til at fordøje ny viden og indsigt, så jeg kunne blive så fortrolig med materialet, at jeg ubesværet kunne opbygge en troværdig fortælling med komplekse, flerdimensionelle karakterer.

Kilde: Litteratursiden.dk

Foto: Les Kaner

0 Kommentare
Inline Feedbacks
View all comments