Flot præsentation af Dorte Visby

Dorte Visby blev uddannet pottemager i 1993. Siden 1998 har hun været indehaver af Nordjyllands største kunsthåndværkergalleri, der ligger på kanten af Lønstrup Klint. Her præsenterer Dorte Visby selv sin kunst i en artikel, der har været bragt i Clay Nyt.

631

Mit navn er Dorte Visby. Jeg er født i 1968, uddannet pottemager i 1993 og har siden 1998 haft keramisk værkstedsgalleri i Lønstrup. Jeg bor og arbejder i den rå natur helt ude på kanten af Lønstrup Klint.

I takt med at havet æder af klinten, afdækkes de sedimentære lag, og de fortæller historier, som jeg fortolker og genfortæller i min keramik. De handler om arkitekturen som spor efter mennesket i naturen, om spændingen mellem flade og struktur, mellem overflade og det, der ligger under.

Klinten og havet udgør ikke kun en forsyningskilde til inspiration, men også til materialer – fx i form af sand, tang, skaller og andet organisk materiale til muffelbrændinger, eller det blåler, jeg graver ud ved foden af klinten, og som jeg både bruger i begitninger og drejer helt uforarbejdet. Et af grundprincipperne i mit arbejde er respekten for materialet, og ved at bearbejde det så lidt som muligt, kommer jeg tættest på et resultat, som ser ud til at være vokset ud af geologien.

Mit keramiske virke strækker sig både over unika, brugskeramik, udsmykningsopgaver og keramisk interiør, med opgaver og udstillinger både i Danmark og udlandet. Der ud over driver jeg et galleri med keramik, billedkunst og andet kunsthåndværk fra en række udstillere, er politisk aktiv indenfor kunsthåndværkerbranchen – lige nu som næstformand i DKoD – og arbejder med at uddanne nye keramikere. Min mand, Søren, er murermester, og vi driver fælles virksomhed, som også indbefatter et byggefirma. Her samarbejder vi om at lave keramisk interiør – et felt hvor vores respektive fag overlapper, og hvor vi kan dyrke det historiske i vores håndværk – noget vi, tillige med overleveringen af de faglige traditioner, begge brænder for.

Vi har derfor nu på værkstedet besluttet at etablere en mesterlæreplads, og jeg har således i skrivende stund en ung, dygtig keramiker i oplæring.Vi arbejder på at tilrettelægge et uddannelsesforløb  som kommer omkring alle fagets discipliner, og hvis indhold lægger sig tæt op ad den forhenværende uddannelse. Vi har flere modeller i spil – én med skoleophold i Tyskland og én hvor den teoretiske del afvikles som kurser hjemme på værkstedet – begge afsluttet med en svendeprøve efter 3,5 år. Som godkendt læreplads havde jeg min første lærling i 2001 og har haft flere gennem tiden, så jeg kender bekendtgørelsen og uddannelseskravene fra den seneste pottemageruddannelse.

Tanken om at åbne galleri opstod i de år, hvor jeg arbejdede frivilligt med at arrangere udstillinger. Jeg fandt ud af hvor godt jeg kunne lide at formidle kunst og kunsthåndværk, og jeg fik lyst til at prøve kræfter med det på egen hånd. Det startede som separatudstillinger med billedkunst og keramik i mit gamle værksted, men i 2015 åbnede vi så Galleri Visby med 17 nordjyske kunsthåndværkere samt et par få udenlandske keramikere. Siden er vi vokset støt, og I dag huser galleriet værker fra 50 forskellige kunstnere. Fælles for udstillerne er at de er professionelle kunsthåndværkere, som hver især har et højt kunstnerisk niveau indenfor deres respektive genrer, og har fordybet sig i et bestemt udtryk. Ler er et fantastisk alsidigt materiale, og keramisk kunst kan så meget forskelligt.

Udsmykningsopgave hos Hirtshals Fisketerminal.
Foto: Dorte Visby.

Hvis man er bare en smule interesseret i keramik, så er det fedt at få præsenteret den spændvidde samlet på ét sted, og den oplevelse vil jeg gerne give folk. Keramik har i de senere år fået noget af en renæssance, og det er en fantastisk drivkraft at kunne mærke folks oprigtige interesse. De fleste af udstillerne kender jeg gennem mine forskellige netværk, og selvom jeg fagligt er klart mest på hjemmebane i keramikken, synes jeg også det er enormt spændende at udstille og formidle andre typer kunsthåndværk.

Det er stadig det gode håndværk og den gode historie, som er den røde tråd. Det er den ros, vi får fra vores gæster, før de går ud af døren, og det er jeg stolt af.

Kilde: RÅ NATUR OG KERAMISK KUNST

0 Kommentare
Inline Feedbacks
View all comments