
Enhedslisten stiller forslag om, at Hjørring Kommunes kommende borgmester følger Aalborgs borgmesters eksempel og følger Vederlagskommissionens anbefalinger om at frasige sig vederlag for bestyrelsesposter udover borgmesterhonoraret.
– Vederlagskommissionen anbefalede netop at man samtidig med at man forhøjede borgmesterlønningen skulle modregne vederlagene for bestyrelsesarbejde. Den anbefaling blev ikke fulgt. Det vil vi gerne rette op på. En borgmester i Hjørring får allerede lige knap en million kr. årligt. Det burde være til at klare sig for. Derfor foreslår vi at vederlagene for bestyrelsesarbejdet i stedet tilfalder kommunekassen. Derfor vil vi søge et byrådsflertal for at bede forvaltningen undersøge hvilke konkrete modeller der er brugbare, siger Louise Bilde Hvelplund, som er spidskandidat for Enhedslisten.

– Det må være helt rimeligt at vi gør en indsats for at lønningerne på borgmester- og direktionsgangene ikke stikker af i forhold til andre kommunalt ansatte. Der skal være en rimelig sammenhæng i lønningerne i en kommunal organisation. Derfor er det rimeligt at en borgmester får den løn der er fastsat, men så burde det heller ikke være nødvendigt at supplere indtægten fra poster der ligger i naturlig forlængelse af borgmestergerningen, uddyber Louise Bilde Hvelplund.
Enhedslisten rejser spørgsmålet nu, fordi det angiveligt er rimeligt, at byrådet drøfter det inden en ny borgmester tager over, så man ved, på hvilke vilkår det bliver.
Forslaget til beslutning lyder:
”Forvaltningen bedes undersøge de juridisk holdbare muligheder for at reducere de vederlag Hjørrings borgmester modtager udover sit vederlag som borgmester, således byrådet på et senere møde kan vedtage retningslinjer for dette.”
Frem mod kommunalvalget den 21. november vil vi på den lokale webavis slippe debatten fri og sætte fokus på den lokalpolitik og de politikere, som har indflydelse på livets gang i Hjørring Kommune.






















































Kære Louise
Du kan jo starte med at kigge på kommunaldirektøren løn, som udover at være en af de meget omtalte og kritiserede åremålsansættelser fra 2010-2014, hvor der sikkert er udbetalt ekstraordinær ydelse, oppebærer en løn på lidt over 2 mio. Kr. Hvilket gør ham til Nr. 8 på top 100 listen over højest betalte embedsmænd i Danmark, over 1/2 mio. mere end samme stilling giver i Ålborg kommune, som er mere end 3 gange så stor som Hjørring kommune. Det er der da slet ingen sammenhæng i?
Hej Kit
Kære Kit
Det har du helt ret i. Derfor ønsker vi også at sætte fokus på både borgmester og direktørlønninger.
Der er nu ikke betalt bonus i forbindelse med forlængelse, da det specifikt er undtaget i aftalen.
Men det ændrer ikke på det er ekstremt høje lønninger i forhold til hvad øvrige ansatte i kommunen får. Det vil vi gerne være med til at sætte fokus på ved fremtidige forhandlinger, så vi får en mere retfærdig og ligelig løndannelse i kommunen.