Efterårsudstillingen på Hirtshals Fyr består af værker fra to kunstnere, der benytter sig af hver sin udtryksform.
Lars Brorson Fich, der er lektor på Arkitektur og Designuddannelsen på Aalborg Universitet og sideløbende arbejder med kunstfotografi, debuterede i 2010 på ’Kunstnernes Sommer udstilling’, som er den ene af fire udstillinger, der er anerkendt af Statens Kunstråd. Desuden har Lars Brorson Fich et vist personligt forhold til Hirtshals, idet han er gift med en Hirtshalsbo og er dermed kommet i byen gennem de sidste 30 år.
Jane Balsgaard er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi fra 1972 – 1978. Hun var initiativtager til kunstnergruppen Transit i 1980 og blev i 2001 tildelt Statens Kunstfonds livsvarige ydelse.
I 1919 vandt arkitekten, byplanlæggeren og forfatteren Steen Eiler Rasmussen en arkitektkonkurrence om udformning af Hirtshals. Hans vision var en by bygget efter en meget præcis plan, og hans konkurrenceforslag indtager den dag i dag en prominent plads i Dansk Arkitekturhistorie. Selv om man kan se reminiscenser af Steen Eiler Rasmussens plan i Hirtshals, som byen fremstår i dag, er virkeligheden blevet en ganske anderledes, mere kaotisk og mere kompleks by.
Udstillingen består af en række af Lars Brorson Fichs fotografier af Hirtshals, som byen ser ud i dag, og en række reproduktioner af de originale tegninger fra arkitektkonkurrence, udført efter tilladelse fra Det Kongelige Bibliotek.
Dermed ønsker Lars Brorson Fich at stille spørgsmålene: Havde det været bedre, at byen var blevet bygget efter den oprindelige meget smukke men også meget topstyrede plan? Eller er den mere komplekse og kaotiske by, der er groet frem, bedst? Hvor meget skal vi planlægge? I hvor høj grad præger arkitekturen os? Kunne Hirtshals’ ”ånd” for eksempel være blevet den samme i Steen Eiler Rasmussens udgave af byen?
Det er spørgsmål, som er af generel interesse for hele landet, men som sættes på spidsen i Hirtshals. Dels fordi Hirtshals fra starten var tænkt som en gennemplanlagt by, men ikke er blevet det, og dels fordi Hirtshals i dag opleves som en by med sin helt egen stærke tone.
Det er udelukkende udstillingens intention at rejse disse spørgsmål, ikke at give nogen svar. Det er op til beskueren at danne sig sin egen opfattelse.
Jane Balsgaard viser skulpturer, i højst uventede materialer, pinde og papir. Hendes papirskulpturer er så graciøse og fantasifulde, at de næsten er fantastiske. Nogle af dem er skibe eller inspireret af skibe, andre er fri fantasi. Det håndstøbte papir, selvgjort, er så tyndt, lavet af mange forskellige indsamlede planter, med deraf følgende diversitet i stoflighed.
Jane Balsgaard stiftede bekendtskab med papiret i Berkeley i begyndelsen af 1980’erne og har efterfølgende oparbejdet en sikker viden om papirprocessen – med alt hvad det indebærer lige fra indsamling af bark og bær i naturen til støbning af papiret på store rammer. Det er denne proces, hvor naturens ressourcer bruges med forstand og omtanke, og ikke det moderne menneskes ødsle overforbrug, som i særlig grad forbinder Balsgaard med samler- og jægerfolkenes natursyn og kollektivisme.
Et eksempel på et af Balsgaards papirarbejder er den suveræne Konebåd fra 2009, hvor papiret udgør et transparent sejl, fæstnet på modellen af en grønlandsk konebåd. Med papiret har Balsgaard her forfinet sit udtryk under indtryk af skibet som fælles transportmiddel for en ikke-vestlig eksistensform og en anderledes visionær tilgang til naturen. Der er fernisering på udstillingen lørdag d. 12. oktober kl. 13:00, hvor museumsinspektør Maja Barsøe holder åbningstalen.
Hovedudstillingen er åben i en uge, hvor der også er åbent i Kaffestuen på Hirtshals Fyr
Åbningstiden dagligt er alle dage er kl. 13-17
Når Jane Balsgaard har pillet sine værker ned har Lars Brorson Fich yderligere åbent fredag d. 25 til søndag d. 27. oktober og fredag d. 1. til søndag d. 3. november.
Onsdag den 30. oktober kl. 19 holder Lars Brorson Fich foredrag i Fyrets madpakkerum. Hertil er der fri entre, og der serveres oven i købet kaffe og kage.
Lars Brorson Fichs udstilling er støttet af Statens Kunstfond og Hjørring Kommune.