Der bliver mulighed for at stifte bekendtskab med fire kvindelige kunstnere på Hirtshals Fyr i årets påskeudstilling. Det er kunstnere, der tidligere var en del af gruppen Horizont, men nu optræder de mere for sig selv, men har dog fundet sammen i de små udstillingsstuer på Hirtshals Fyr.
Der er fernisering på udstillingen søndag den 25. marts klokken 13. Her er det formanden for Vendsyssel Kunstmuseum, Troels Bidstrup Hansen, der holder åbningstalen.
Hanne Ida Helstrup er grafiker, uddannet ved Det Fynske Kunstakademi i årene 1987-1992.
Kunstnerens foretrukne teknikker er klassisk ætsning og unika grafik, som raderes med boremaskine, dremel og rystepudser i plexiglas, hvorefter værket sværtes ind og indrammes med lidt luft mellem glas og bagbeklædning.
Motivmæssigt bevæger Helstrup sig i mødet mellem natur og kultur og antyder ofte en ensomhed og dramatik i sine billeder, uanset om det er landskaber eller selvbiografiske fortolkninger. Billederne kredser om eksistentielle spørgsmål som identitet, længsel og melankoli, der kommer og går, som en gentagende monoton tilstand.
Lise Tuxen er uddannet på Arkitektskolen, Aarhus. Hendes abstrakte malerier tager som oftest afsæt i den rå og barske, nordiske natur. Lofoten, Island og Færøerne er inspirationskilder, men blandes også med Vendsyssels natur.
Gennem Tuxens kraftige penselstrøg og den stærke kolorit krydret med små pauser fornemmer man hendes søgen efter noget oprindeligt.
Lise Tuxen arbejdede i mange år med olie, men har de sidste år koncentreret sig om acrylmaleriet. Da hun også arbejder med hurtig penselføring, gør det hendes udtryk mere direkte, og hun opnår en stærkere umiddelbarhed i sine værker.
Hun har arbejdet med arkitektfaget i flere end 30 år. I dag koncentrerer hun sig fuldtids om maleriet.
Ninne Nielsen tager udgangspunkt i sine malerier i den rigdom af motiver, der er i hendes hjemegn ved Hirtshals. Det kan være fascinationen af landskabet, hvor bakkernes og klitternes kurver ses i årstidens lys, som altid er i evig forandring.
Inden hun startede på Det Kongelige Kunstakademi 1972, har hun arbejdet med opstillinger af dagligdags ting, for eksempel bordet med dug, blomster, skål og frugter, som bliver stiliseret til enkle komponerede rene flader.
Arbejdet ved det store paletbord med at blande farver og lade disse komme til udtryk på lærredet i dialog mellem kunstner og motiv er det vigtigste for Ninne Nielsen.
Tove Gjerløv Dehns billeder viser motiver uden mennesker, men er fra steder, hvor mennesker normalt kommer. Og spor af menneskers er at læse i alle motiverne. Fokus er ikke rettet mod naturen, fordi naturen aldrig er ”udenfor sæsonen”. Det er til gengæld de mennesketomme steder.
Nøgne og nøgterne grafiske mønstre i billederne er samlet i en stemning af let melankoli stringent bygget op omkring lodrette og vandrette linjer, hvor igen andre linjer skaber et spændingsfelt.
Fotografierne er næsten ikke beskåret, men bevaret som de er set gennem Tove Gjerløv Dehns fotolinse.
Påskeudstillingen er åben til og med 2. påskedag, og den daglige åbningstid er fra klokken 13 til 17.
På åbningsdagen samt påske lørdag og helligdagene er der ligeledes åbent i Kaffestuen på Hirtshals Fyr.