Rasmus Prehn kæmper for millioner til Hjørring Kommune

Ministeren måtte svare på milliardregnefejl og skæv udligning mellem kommuner – Hjørring Kommune har 59,6 mio. til gode!

231
Socialdemokraterne Rasmus Prehn og Arne Boelt på Hirtshals Havn. Foto: Arkiv.

Indenrigsminister Simon Emil Ammitsbøl Bille måtte i dag svare på kritiske spørgsmål om milliardregnefejlen i Indenrigsministeriet, og de mange millioner kroner, flere kommuner herunder mange nordjyske kommuner, er blevet snydt for igennem de seneste år.

Det var det nordjyske valgte folketingsmedlem, socialdemokraten Rasmus Prehn, der er opstillet i Hjørring Kredsen, der benyttede onsdagsspørgetiden til at tage sagen op.

Regnefejlen handler om de ekstrabeløb, kommunerne modtager, når de har udlændinge i deres kommune med ringe uddannelsesbaggrund. På grund af manglende statistik er der en række kommuner, der har mange udlændinge med lang uddannelse, der har fået tilskud til udlændinge uden uddannelse.

Det har kostet dyrt for blandt andet en række nordjyske kommuner, der netop har mange udlændinge med kort uddannelse og derfor rettelig burde være dem, der skulle have den økonomiske kompensation.

– Jeg synes, det er helt hen i vejret, at man nu har afsløret en milliardregnefejl, der betyder at mange nordjyske kommuner er fået glip af store millionbeløb flere år i træk, og at man så nu, hvor man har opdaget fejlen, ikke påtager sig ansvaret for at rette op på skævhederne. Det synes jeg ærlig talt er for dårligt. Derfor tog jeg det op med ministeren.

-Desværre skød han det lidt hen og vil blande det sammen med den kommende ændring af udligningssystemet. Det kan tage lang tid, trække ud og blive meget kompliceret. Jeg synes stadig ministeren burde erkende fejlen og rette den! Men jeg giver ikke op så let. Jeg fortsætter kampen, fastslog Rasmus Prehn, da han efter onsdagens spørgetid kom ud fra salen i Folketinget.

Foto: Arkiv.

0 Kommentare
Inline Feedbacks
View all comments