
For mange lyder det måske fortsat som science fiction, men Vejdirektoratet har faktisk nu modtaget den første ansøgning om at gennemføre forsøg med førerløse busser i Danmark.
Mange kommuner har haft planer om at få selvkørende teknologi på vejene, men ingen har indtil videre sendt en ansøgning, fortæller ifølge Newsbreak afdelingsleder i Vejdirektoratet Andreas Egense, som derfor glæder sig over at have modtaget den første fra Autonomous Mobility.
Den udvikling kommer vi da også snart til at mærke helt lokalt, fremgik det fornylig under et af de altid interessante morgenmøder hos Hirtshals Handel & Erhverv. Her blev udviklingen med selvkørende lastvognstog nemlig udfoldet og forklaret af borgmester Arne Boelt.

Mange frygter måske en situation som denne med selvkørende lastvognstog, men ifølge eksperter skulle sikkerheden tværtimod forbedres.
Borgmesteren forklarede således, at udviklingen meget kort fortalt buldrer afsted med rasende fart på dette område, hvilket selvfølgelig forudsætter, at man er på omdrejningshøjde med infrastrukturen både hos Hirtshals Havn og Hjørring Kommune.

Borgmester Arne Boelt redegjorde fornylig for udviklingen ved et morgenmøde hos HHE.
Indenfor ganske få år vil vi nemlig med sikkerhed komme til at se konvojer, hvor det kun er i den første lastvogn, at der sidder en chauffør, mens der i de efterfølgende blot vil være en computer, som styrer ved hjælp af højteknologisk isenkram og software samt GPS.
Fagre nye verden nærmer sig altså med syvmileskridt også på dette felt det nordvestlige Vendsyssel.
Foto: Arkiv.






















































