Iværksætteri, indvandrere og infrastruktur debatteret på HHX

Torsdag er der blevet afviklet to vælgermøder på Hjørring Handelsgymnasium, hvor mange af de unge står over for at skulle stemme for første gang på tirsdag.

99

I panelet på Hjørring Handelsgymnasium (HHX) sad torsdag ved to vælgermøder Mads Sigsgaard Fisker (C), Nicolai Leth Klinge (A), Orla Kjærgaard (DF), Louise Hvelplund (Ø), Frederikke Kunø Tarp (V), Jimmi Kruse Sørensen (SF) og August D. Lytzen (LA).

– En indledende runde med 1 minut til hver paneldeltager afløstes af spørgsmål fra salen. Eleverne havde forberedt mange relevante spørgsmål til panelet om blandt andet arbejdsmarkedspolitik, iværksætteri, bosætning, indvandrere, turisme og infrastruktur, fortæller Lone Olsen, der selv stiller op for Venstre til Hjørring Byråd.

– Til for eksempel spørgsmålet om arbejdsmarkedspolitik, kom panelet ind på, hvorledes bosætning og arbejdspladser hænger sammen. I den forbindelse blev også iværksætteri nævnt, og der var bred enighed i panelet om, at man kommunalt bør understøtte iværksætteri, tilføjer Lone Olsen.

Som hørt før til vælgermøderne nævner DF – her Orla Kjærgaard – adspurgt omkring indvandrere, at grænserne skal lukkes. August D. Lytzen (LA) replicerer her, at han mener, panelet bør holde sig til kommunalpolitik. For som han siger: Vi kan jo ikke lukke “grænsen” til Brønderslev Kommune. På dette punkt måtte Louise Hvelplund (Ø) erklære sig fuldstændig enig med August.

Infrastrukturen var igen et emne, da det er svært for de unge at komme til Hjørring By fra yderområderne. Panelet måtte – igen – alle som en indrømme, at der ikke er en optimal løsning på det problem.

– Alt i alt to gode vælgermøder med engagerede elever, konstaterer Lone Olsen.


Frem mod kommunalvalget den 21. november vil vi på den lokale netavis slippe debatten fri og sætte fokus på den lokalpolitik og de politikere, som har indflydelse på livets gang i Hjørring Kommune.

Foto: Hanne Hvidegaard.

0 Kommentare
Inline Feedbacks
View all comments