
Det er tirsdag præcis 50 år siden, at den populære folkemusikgruppe De Gyldne Løver blev dannet.
Bandet, der er kendt for sine irske toner, stoppede egentlig med at spille sammen i 2012 – men i anledningen af 50 års fødselsdagen går nu de sammen igen for en kort stund og spiller to jubilæumskoncerter.
– Det her udspringer af, at nogen sagde: “I skal da fejre jeres 50 års fødselsdag”. Så vi har spillet nogle gange her i løbet af sommeren, og vi er ved at være i træning, siger medstifer af De Gyldne Løver Carsten Holst.
De Gyldne Løver spillede deres allerførste koncert i Hjørring i 1967. Et halvt århundrede senere gør de det så igen tirsdag aften.
Bandet var med til at gøre den irske og skotske tradition for folkemusik populær i Danmark. Blandt de store hits fra de Gyldne Løver var blandt andet numre som “Hjemmebrænderiet”, “Jeg er ikke som de andre” og “Ved Hawet”.
– Vi har haft et fantastisk privilegium. Vi har spillet for glade mennesker i 45 år, siger Carsten Holst.
Flere af gruppens medlemmer har siden bandets stop spillet lidt musik i andre bands. Men det er første gang, at De Gyldne Løver genforenes, efter gruppen lukkede ned i 2012. Gruppen forklarer dog, at de efter de to koncerter er endegyldigt færdige med hinanden.
– Der bliver intet Frank Sinatra comeback. Det har varet længe og været fantastisk, men alting har en ende, siger Carsten Holst.
De Gyldne Løver spiller tirsdag aften på Vendelbohus i Hjørring og fredag på Skråen i Aalborg. Begge koncerter er udsolgt.
Foto: De Gyldne Løver.
Kilde. TV2 Nord.























































Kanon koncert
Forsigtigt minder jeg om, at en løve mangler: Jens Bjørn-Hansen, der pga sygdom ikke mere kan optræde. Det ville være rigtigt at nævne ham. Som man træder frem nu, er man ikke De Gyldne Løver, men et hold, der engang var de gyldne løver sammen med Jens Bjørn.
Fantastisk koncert
Synes nok det var dig jeg lige så ryggen af efter pausen?
Ja VIRKELIG VIRKELIG en kanon koncert????
Tak for sangen
Fantastisk de er bare go