Salen på Klitgården var ved fjerde aften under Jazy Days igen god fyldt. Mange ville ikke gå glip af at høre den nordjyske Kær/Markussen Kvartet.
Uffe Markussen, som er født og opvokset i Frederikshavn, havde travlt med fingrene på sin tenorsaxofonen. Den rutinerede saxofonist, med en fortid i DR’s Bigband, brillerede med flere soloer, som de mange tilhørere honorerede med klapsalver.
Carsten Kær styrede med rolig hånd de sorte og hvide tangenter på sit flygel. Den kreative pianist med rødder i den latinamerikanske musik tog efter de første par numre mikrofonen og annoncerede, at salen ville blive udsat for en vaskeægte uropførelse. Et stykke moderne jazz blev det til, hvor den lokale Albert Reinholt Østergaard fik rigeligt at se til på sin bas.
At sidstnævnte er en meget talentfuld bassist er der ingen tvivl om, og hvem ved, måske har vi her i Vendsyssel en ny Niels-Henning Ørsted Pedersen. At takt og tempo ikke skulle løb løbsk, sørgede Peter Lund Paulsen på trommerne for. Peter viste, at man ikke nødvendigvis behøver trommestiks for at spille. Under en af aftens numre tryllede han med sine bare hænder på trommesættet, som gav et lille ekstra gear til nummeret.
Koncerten i Tversted var blot kvartettens tredje, og det bliver spændende at følge denne nye nordjyske kvartet i fremtiden.
Aftens anden koncert stod svenske Ellen Andersson Quartet for. Til aftens performance havde kvartetten taget trompetisten Peter Asplund med, som viste fingerspitzgegühl på trompetens ventiler.
Det var imponerede at høre Ellen Andersson synge, spinkel af bygning med en stor stemme. Kvartetten klarer sig uden pianist, men det er bestemt hellere ikke nødvendigt, når man råder over så fantastisk og dygtig en guitarspiller som Anton Forsberg. Det var en stor fornøjelse at høre og se ham på hans guitar, og publikum var bestemt ikke fedtet med velfortjente klapsalver efter hans solonumre.
Til nummeret Sunny Side of the Street blev kvartetten reduceret til en duo, således at det kun var Ellen Andersson og bassisten Hannes Jonsson, som fortolkede denne klassiker.
Sebastian Brydniak havde styr på både high hat og snare på hans trommesæt, og ved flere lejligheder imponerede han med nogle energifyldte soloer. Kvartetten fremført en meget smuk fortolkning af Charlie Chaplins Smile under aftenens koncert. Ligesom det derfor stod klart, at prisen ”Årets Nykomling”, som Ellen Anderssons Quartet modtog i sidste uge i Stockholm, er fuldt ud fortjent.
Endnu en kvartet, som er værd at følge i fremtiden, og jeg håber, at det ikke er sidste gang, at Ellen Andersson Quartet gæster Tversted.
I aften er der ingen koncert på Klitgården, men fortvivl ikke. Der er både arrangementer på Tversted Skole og hos den lokale Spar købmand. For detaljer tjek her: Program
Foto: Catwizle Production.