Per Møller (C): Familiefar, iværksætter og politiker

Per Møller har altid været ham, der sætter ting i gang, hvilket han også gerne vil som medlem af Byrådet og Regionsrådet for Det Konservative Folkeparti, hvis vælgerne giver ham muligheden ved KV17 i Hjørring Kommune

663

En af den konservative Per Møllers skolelærere sagde engang, at der findes tre slags mennesker: Dem der sørger for, at tingene sker, dem der ser på, mens tingene sker, og endelig dem, der undrer sig over, hvad der skete.

– Jeg har nok altid været ham, der sætter ting i gang. Jeg løber aldrig tør for at få nye idéer til, hvordan vi udvikler os som mennesker og i vores forretninger. Min største begrænsning er nok, at der kun er 24 timer i døgnet, fortæller Per Møller til FlaskePosten.

– Det er nok lidt af en tilfældighed, at jeg har boet næsten halvdelen af mit liv på mine forældres hjemegn, for jeg er født og opvokset i Vestjylland. Det var også her, jeg startede min politiske karriere i elevråd, skolebestyrelser og ungeråd. Min far har altid været politisk aktiv hos ”de røde”, så det har været naturligt for os at tale om samfundet i vores familie, lyder det videre fra Per Møller.

Efter skolegangen i Tarm flyttede han som 17-årig til Varde for at gå i lære som murer. Det var i 1992. Efter at være blevet udlært aftjente den unge mand 10 måneders værnepligt ved Jydske Ingeniørregiment i Randers og flyttede samtidig til Aarhus for senere at læse til byggetekniker og herefter ejendomsmægler.

Tiden i Aarhus blev samtidig startskuddet til mange år i restaurationsbranchen og den egentlige årsag til, at Per Møller havnede i Vendsyssel. Som ung ejendomsmægler gik han nemlig ”all in” i nattelivet og var på et tidspunkt partner i fire natklubber med over 200 ansatte. Det husker han som en spændende tid.

– Jeg er dog stadig ene-ejer af Buddy Holly i Hjørring og bruger nogle timer hver måned på at sparre med mine forpagtere. Stedet skal totalombygges i starten af 2018, hvor jeg som udlejer og bortforpagter gerne vil bidrage med input, lyder det fra Per Møller, som efter flere år i nattelivet åbnede sportsbutikken og webshoppen Mimoto.dk, som han dog efter næsten 4 år ved roret solgte pr. 1. januar 2017.

I samme periode læste han til coach og personlig træner og måtte sande, at rådgivning og coaching var det, han brændte mest for, så sammen med sin hustru Anja har de nu i et par år arbejdet som personlige trænere for private og firmaer. De holder til i Metropol hos FitnessDK. Både den mentale og fysiske sundhed er ifølge parret fundamental for alle mennesker. Et vigtigt område også i den politiske debat, synes derfor ikke overraskende Per Møller.

– I det hele taget betyder en aktiv fritid og kommunens idrætsfaciliteter meget for mig. Fodbold spillede jeg, indtil jeg var i starten af 30’erne, med 5 jyllandsseriekampe som det mest prangende, mens det første marathonløb i 1997 også står lysende klart. Siden er det blevet til mange flere langdistanceløb, små 20, samt 50 km Coast2Coast og deltagelse ved 4 ironmans. Idræt og sport  er fællesskab og integration for alle, det er sundhed, når det er bedst, lyder det fra den engagerede konservative borgmesterkandidat i Hjørring Kommune.

I 2016 var han initiativtager til sundhedsprojektet ”Vendsyssel på Vægten”, hvor 1700 borgere gik på en fælles slankekur. Projektet fortsætter i 2018. Det projekt er han forståeligt nok også stolt over at have bidraget til at gennemføre med stor opbakning fra kommunen, foreninger og erhvervslivet.

– Privat er jeg gift med Anja, der er socialpædagog på Botilbuddet E44. Anja er også er opstillet til kommunalvalget, hvor hun bidrager med meget på sundhed, ældre og handicapområdet, for hun kender til det efter 10 års ansættelse i Hjørring kommune. Sammen har vi 3 dejlige børn. Bertram på 11 år og tvillingerne Sofie og Sander på snart 6 år. Trygge rammer på børne-, unge- og familieområdet har høj prioritet hos os, fastslår Per Møller.

– Selvom jeg er opvokset i en socialdemokratisk familie, så har mine grundholdninger og værdier altid været borgerlige og i særdeleshed konservative. Vi skal have friheden til at vælge selv, og det offentlige skal blande sig mest muligt udenom. Som borgere skal stat og kommune være vores aktive medspillere i vores hverdag, og ikke en bureaukratisk myndighed, tilføjer Per Møller.

Efter 16 år i Hjørring som selvstændig og nu 4 år som byrådspolitiker har han kort fortalt mod på meget mere. Det politiske arbejder kryber angiveligt ind under huden på ham, og han vil meget gerne i de næste 4 år bidrage med mere for Hjørring Kommune:

– At blive valgt som partiets borgmesterkandidat er et skulderklap, der forpligter. Om jeg bliver den første borgerlige borgmester i mange år, må tiden vise, men jeg går ”all in” og så må vi se, hvad vælgerne siger den 21. november. 

– Verden omkring os er ikke statisk. Det er jeg heller ikke. Vi skal hele tiden udvikle os. ”Vi skal forny for at bevare”, som et klassisk konservativt ordsprog lyder. Det tror jeg i al beskedenhed, jeg kan.

– Min skolelærer sagde dengang i start 90’erne: Per, du er en af dem, der sørger for, at tingene sker. Sådan vil det nok altid være, slutter Per Møller.

Borgmesterkandidaten er i dag medlem af følgende udvalg og bestyrelser:  

  • Økonomiudvalget
  • Næstformand, Teknik- og Miljøudvalget
  • Medlem af det Politiske koordinationsudvalg for Sundhed
  • Bestyrelsesmedlem Hjørring Vandselskab A/S
  • Bestyrelsesmedlem  Modtagestation Vendsyssel I/S
  • Bestyrelsesmedlem Hjørring Erhvervscenter
  • Formand for Vendsyssel på Vægten
  • 1. viceborgmester

Per Møller er valgt som kandidat af Det Konservative Folkeparti til:

Borgmesterkandidat i Hjørring kommune KV17
Regionsrådskandidat i Nordjylland til RV17


Frem mod det næste kommunalvalg, der finder sted den 21. november, vil vi på den lokale webavis slippe debatten fri og sætte fokus på den lokalpolitik og de politikere, som har indflydelse på livets gang i Hjørring Kommune.

0 Kommentare
Inline Feedbacks
View all comments