Af Jens Kranen
Catwizle Production
På Nørregade 35 i Hjørring ligger der det Hjørring Grafiske Værksted. Det er her, jeg en torsdag eftermiddag møder den japanske grafiker Keiji Shinohara.
Aftalen kom på plads, da jeg blev spurgt, om jeg ville vise Keiji Shinohara lidt af Måstrup Mose. Jeg kunne selvfølgelig ikke sige nej til at vise den japanske gæst lidt af den smukke natur, der findes lige nord fra Mosbjerg.
Vi havde dog ikke vejret med os den dag, men vi nåede at se et par traner, som fløj over søen, før vi noget gennemblødte af regnen nåede tilbage til bilen.
Keiji Shinohara bruger meget natur som inspiration til sine værker. Jeg blev lidt nysgerrig på, hvem han egentlig er, denne Mr. Shinohara, og derfor aftalte vi at mødes igen på Hjørring Grafiske Værksted.
Den snart 62 årige Keiji Shinohara er født og opvokset i Osaka, Japan. Mens han boede i Kyoto, kom han i lære hos den berømte grafiker Keiichiro Uesugi. Efter 10 år som lærling blev Keiji Shinohara ”master printmaker”, lidt frit oversat ”Grafikmester”.
Mens han var i lære, lærte han at trykke i den traditionelle ukiyo-e stil. Denne form for tryk går hel tilbage til omkring år 600. Til denne form af tryk benytter Keiji Shinohara, håndlavet papir, maling og træplader.
Han fortæller, at et tryk kan tage op til tre måneder, før det er helt færdig. Han starter med at skære former i træplader. Mange af hans tryk er naturbaserede abstraktioner, så alt fra et landskab hen til små blade skal først skæres i forskellige træplader.
Keiji Shinohara viser mig et af sine værker med titlen ”Penland” samt de dertil hørende træplader. Tålmodigt forklarer han, at det færdige tryk består af 10 lag. Han tilføjer, at det tog ham ca. 1 måned til at lave ”Penland”.
Desværre er besøget i Danmark ikke så langt. Derfor er der i værkstedet under loftet på Hjørring Grafiske Værksted ingen rå træplader. I Hjørring eksperimenterer Keiji Shinohara til gengæld med det, han kalder ”monotype”.
Kort forklaret bruger han et styk plexiglas, maling og papir. Hvert lag, han trykker, skal først være helt tørt, før han kan fortsætte. Med den type af tryk udfordrer han efter eget udsagn farverne på en anden måde.
Keiji Shinohara bruger ikke en skitsebog til sit arbejde. Han siger, at mange af de monotype tryk senere hen giver ham inspiration til at lave det i ukiyo-e stil.
Manden, som til daglig underviser på Wesleyan University i USA, har også en del humor. Så han fortæller blandt andet, at han aldrig har brugt farven gul, fordi han ikke kan lide den.
Dette ændrede sig dog sidste år i maj, da han besøgte Danmark for første gang. Han var ”impressed”, som han siger, over de mange gule rapsmarker, han så fra flyet, mens han fløj over Danmark.
Han begyndte straks at eksperimentere med den gule farve for at genskabe det, han havde set. Sidenhen har han næsten ikke kunnet undvære den gule farve.
Keiji Shinohara benytter i det hele taget sit ophold i Danmark til at eksperimentere, men der bliver også tid til at opleve lidt af landet.
I begyndelsen af september rejser Keiji Shinohara tilbage til USA, dog ikke uden at efterlade nogle af sine værker her i Danmark.
Kunstforeningen Det ny Kastet i Thisted arrangerer således en udstilling til oktober. Keiji Shinoharas værker kan se på Thisted Gamle Rådhus.
Du kan se mere af Keiji Shinohara på: www.keijiart.com