Der er et betalt rum ledigt for dig hos Gud

Der kan stå værelse, zimmer og room, eller hvad det nu hedder på de enkelte sprog, men vort hjem bliver det aldrig.

9
Sognepræst Bjarne Hougaard på prædikestolen i Hirtshals Kirke. Foto: Arkiv.

Af Bjarne Hougaard
Sognepræst

De fleste har bemærket det mange gange på turene rundt i sommerlandet – hvad enten det er i Danmark eller i udlandet. Der kan stå Hytte Ledig, Zimmer Frei, Room eller hvad det nu hedder på de enkelte sprog.

Måske har du selv prøvet at benytte den form for overnatning og ved, at det kan være superhyggelige værelser, med god service og hyggelige værtsfolk. Men uanset hvor hyggelige de kan være, så ved vi altid, at vores ophold i værelset er midlerdigt – det er ikke vores hjem.

I bibelen finder vi en salme (salme 84), som taler om, hvordan det er med Guds bolig, og hvordan vi som mennesker kan have det i forhold til Guds bolig. Den indledes med ordene Hvor er din bolig vidunderlig, Hærskarers Herre! Mange gange kalder vi kirkebygningen for Guds hus, og der findes da også mange vidunderlige kirkebygninger både i vores eget land og i udlandet. Mange danskere kender til at besøge kirker på feriedestinationen. Men den bibelske salme handler ikke om hverken danske eller udenlandske kirkebygninger.

Helt konkret handler den om templet i Jerusalem, hvor nogle af præsterne helt bogstaveligt havde deres bolig. Men når vi læser den i dag, kan vi også læse det som et udtryk for, at det er godt – ja ligefrem vidunderligt – for et menneske at væ- re der, hvor Gud er. Senere i salmen siges det: Lykkelige er de, der bor i Guds hus. Tanken er ikke at vi skal til at indrette kirkerne som små hoteller, men at ethvert menneske kan få lov til at høre til hos Gud. Jesus siger, at han bereder os en bolig hos Gud, og det betyder ikke, at vi først kan erfare det på den anden side af døden.

At vi kan ”bo hos Gud” betyder ganske enkelt, at han vil være sammen med os præ- cis sådan som vores liv er her og nu. Alle sorger og bekymringer kender han allerede på forhånd, så de er velkomne hos ham. Ja selv vores mislykkede liv – vore synder – er ikke fremmed for Jesus, for han har båret konsekvenserne af dem på sin egen krop.

Derfor er Guds bolig vidunderlig for mennesker, fordi det er der, vi finder Guds allerstørste gaver til mennesker. Vi finder TROEN, og dermed tilgivelsen og kraften til at leve et liv med ham. Vi finder HÅBET, der fortæller os, at livet har overvundet døden. Vi finder KÆRLIGHDEN, der sætter os i stand til at leve livet her og nu i mødet med vores medmennesker.

Derfor kom indenfor – der er et rum ledigt for dig hos Gud – og regningen er betalt!

0 Kommentare
Inline Feedbacks
View all comments