
Lene Espersen er blevet udpeget som afløser for Lars Bonderup Bjørn, der efter otte år må se sit medlemsskab af bestyrelsen udløbe, oplyser TV2 Nord.
– I udpegningsorganet var vi ikke i tvivl om, at Lene Espersen vil give bestyrelsen nye kompetencer. Med 20 års parlamentarisk erfaring, heraf 10 år på centrale ministerposter, vil hun kunne tilføre bestyrelsen indgående erfaring i blandt andet politiske beslutningsprocesser, siger Lars Bonderup Bjørn, formand for udpegningsorganet.
Lene Espersen bestred under VK-regeringen fra 2001 til 2011 tre forskellige ministerposter og var således justitsminister mellem 2001 og 2008, erhvervs- og vækstminister mellem 2008 og 2010 og slutteligt udenrigsminister frem til oktober 2011. I 2008 blev hun også Det Konservative Folkepartis formand.
Hun blev første gang valgt ind i Folketinget i 1994 og efter 20 års karriere i landspolitik stoppede hun i Folketinget til fordel for et job som direktør i Danske Arkitektvirksomheder.
– Jeg glæder mig til at kunne bidrage til Aalborg Universitets fortsatte fremgang. Jeg vil have fokus på, at universitetets nye strategi for de kommende 5 år, ”Viden for verden”, bliver til virkelighed, og Aalborg Universitet dermed sætter endnu større aftryk på uddannelse, forskning og samarbejde med det omgivende samfund, siger Lene Espersen.
Kilde: TV2 Nord.





















































