
Af Lilli Damsgaard
Socialdemokratisk medlem af Hjørring Byråd
Formand for Sundheds-, Ældre- og Handicapudvalget
Jeg er meget glad for, at vi nu kan tage de nye lokaler i brug her på Lynggården.
Jeg vil lige kort fortælle lidt historik om Lynggården.
Lynggården blev bygget i 1959 som et Alderdomshjem ,som det hed dengang.
Selve huset Lynggården bestod oprindeligt af 75 stuer uden toilet og bad.
Frem til sidst i 1980erne var der ikke mindre end 7 beboere om ET toilet og 13 beboere om ET bad! Det er andre forhold, end vi ville finde os i i dag!
Sidst i firserne blev Lynggården så bygget om fra 75 stuer uden toilet og bad, til 38 boliger, som i dag er 19 plejeboliger og 19 midlertidige boliger.
Selve ombygningen på det tidspunkt blev faktisk på landsplan anset for et foregangsbyggeri.
Så Hirtshals havde bl.a besøg ved indvielsen af daværende socialminister Karen Jespersen, der beundrede Hirtshals Kommunes fremsynethed.
Men,…helt så fremsynede var man måske ikke: I hvert fald glemte man under byggeriet at lave nogle fælles hygge – arealer.
Det betød,at man var nødt til at tage den forbindelsesgang, der binder Lynggårdens plejeboliger sammen i brug ,som fælles – areal, det er det som vi i dag kalder Torvet.
Men nu har vi fået en ny dejlig dagligstue for husets beboere og også nye og moderne træningslokaler, hvor vi kan tilbyde træning dels for borgere, der er på ophold på de midlertidige pladser, og dels andre i Hirtshalsområdet, der har et træningsbehov.
Det er blevet meget vellykket, – vi har nu nogle meget fine lokaler,
og det glæder mig også meget, at vi har et godt sted, hvor vi kan give et tilbud med høj kvalitet.
Byggeriet er forløbet fint efter planen, og det vil jeg gerne takke vore samarbejdspartnere for.
Hovalt har været vores arkitekt og HMU (Hirtshals Maskin Udlejning) har været vores hovedentreprenør. –
Jeg vil gerne give en stor rose for et godt samarbejde, og for dygtig og kompetent udførelse af egne opgaver og styring af underleverandører. – Tak for det.
Vi har også haft et godt samarbejde med Lynggården. –
Vi ved jo godt, at et byggeri kan genere sine omgivelser, og jeg ved, at der har været en del besvær for beboere og personale.
Personalet har kørt op og ned med opvask og mad, da der ikke var køkken, beboere sad med høreværn og ørepropper ude på gangen.
Men det var værd at vente på, siger de alle i dag.
Der er blevet så lyst og venligt og med nye fine møbler. Så både beboere og personale er blevet meget mere glade,
-og der er meget bedre forhold for socialt samvær i den nye fælles opholdsstue.
Træningslokalet er også taget i brug, og jeg har hørt, at alle er meget begejstrede for det. – Det er jeg glad for.
Vi kan her tilbyde en god og relevant træning for mange borgere med særlige træningsbehov, herunder også borgere, der har erhvervet sig en hjerneskade. –
Det er glædeligt, at det kan ligge her på Lynggården.
Så jeg vil sige leder, personale og beboere tak for jeres tålmodighed og det gode samarbejde. – Ikke mindst med Lynggårdens pedel Kasper (Starcke), der har været en meget stor hjælp.
Byggeriet blev færdigt den 7. december sidste år, og er nu taget i brug.
Vi har været så heldige, at få nogle dejlige malerier fra det nedlagte kommunekontor i Hirtshals. Det er vi meget glade for, og de flotte malerier hænger nu på væggene på ”Kvisten”.
Så jeg er meget glad for sådan helt officielt at kunne indvie denne dejlige dagligstue og det gode træningslokale, og ønsker, at det må komme brugerne til glæde og gavn i årene fremover.
Red: Leder Irene Holm Mikkelsen takkede efterfølgende for den gejst og iver, som Lilli Damsgaard har lagt i arbejdet for bedre forhold på Lynggården.























































