Netavisens udsendte Kurt Prentow havde allerede før premieren torsdag aften fået et smugkig og gav i foromtalen udtryk for, at Vendsyssel Teater utvivlsomt får succes med deres fortolkning af Ludvig Holbergs elskede klassiker Jeppe På Bjerget.
Hvis man alene ser på de første udmeldinger fra publikum, står den furdering da også fortsat til troende. Den fordrukne Jeppe med den hårdtslående kone bliver som bekendt offer for en practical joke af baronen og hans medløbere, hvilket er det velkendte plot i forestillingen, men hvad mente publikum om forestillingen torsdag aften efter forestillingen på Vendsyssel Teater.
– Forestillingen er bragende godt teater. Og uden at lyde alt for revolutionær, er der al mulig grund til at bevare fokus på mennesker, der befinder sig på bunden af samfundet, og som udnyttes groft af de rige. Det holder samfundsudviklinger i ave og sikrer en anstændig udvikling i samfundet, som gør, vi kan være tjent med at se hinanden i øjnene. Godt vi har Holberg, og skønt hvis der kom en, der kunne matche ham i vores tid, fastslår således Karl H. Bornhøft.
– Det blev en musikalsk, billedrig og rørende opsætning – med en helstøbt holdpræstation – og med en hjertensvarm Jeppe i Ulver Skuli Abildgaards gestaltning. Endnu en gang viser den store teatersal, hvad den kan af magi og nærvær. Skynd jer at bestille billetter, lyder den begejstredede opfordring fra skuespiller og lokalpolitiker Jørgen Bing.
– Forestillingen dokumenterer at satire og komedie kan noget helt særligt for fortællekunsten, og at en god og sund latter udløser en efterfølgende tankeaktivitet i hjernen, mennesker altid vil have brug for. Geir Sveaass instruktion giver virkelig forestillingen det den fortjener. Baloos musik giver forestillingen den sødme og lethed, den kræver. Og skuespillerne gør det så godt, at det næsten vil være ondt at fremhæve enkelte, for samspillet løfter forestillingen, tilføjer Karl Bornhøft.
Forestillingen gav muligvis ikke et præcist svar på, hvorfor Jeppe drikker Jeppe, men den fastholder altså ifølge de to garvede herrer et beundringsværdigt højt niveau på Vendsyssel Teater.
– På Vendsyssel Teater mærker vi en smerte, der afføder empati fra tilskuerne, og det er på mange måder den fineste effekt, man kan håbe på, skrev da også allerede i aftes Michael Søby fra CPH Culture.
Anmelderen gav derfor fem flotte ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ til Jeppe på Bjerget.
FAKTA JEPPE PÅ BJERGET PÅ VENDSYSSEL TEATER
EGENPRODUKTION
14. NOVEMBER – 21. DECEMBER 2019
Mandag – fredag kl. 19.30 og lørdage kl. 15.00
Dog tirsdag d. 19. november og tirsdag d. 26. november kl. 14:00
Varighed: ca. 2 timer inkl. pause
STORE SAL
HOLBERGS KOMEDIE OM AT BLIVE TRÅDT PÅ – OG OM AT OVERTAGE MAGTEN FOR EN DAG
Den fordrukne Jeppe med den hårdtslående kone bliver offer for en practical joke af baronen og hans medløbere. Men Jeppe snupper magten – og går amok. I
hvert fald indtil han vågner igen.
’Folk siger, at Jeppe drikker. Men de siger ikke, HVORFOR Jeppe drikker.’
Sådan lyder en af de berømte replikker fra Holbergs både morsomme og ondskabsfulde stykke om et menneske, der befinder sig på bunden af samfundet – og som udnyttes groft af de rige.
HANDLINGEN
Sommeren ligger over Bjerget. Jeppe på Bjerget skal gå til byen efter sæbe for sin hårdtslående kone Nille. Men undervejs kommer han til at gå inden om Jacob Skomagers værtshus. Han drikker brændevin for sine sæbepenge – og falder drukken omkuld på en mødding. Her finder Baronen og hans folk ham, og de laver en practical joke med ham: De lægger ham i baronens tøj i baronens seng, så da Jeppe vågner, tror han, at han er i Himmerige. Han udnytter hurtigt sin nye rolle som magthaver, indtil han igen bliver drukket fuld – og lagt tilbage på møddingen.
Jeppe vågner igen midt i pløret. Han kommer for baronens falske domstol, dømmes til hængning, men går så alligevel fri – og får et par håndører som oprejsning fra den velunderholdte baron. Jeppe vender stolt tilbage til Jacob Skomager for at drikke brændevin for sine blanke rigsdaler. Lige indtil en anden gæst hos Jacob Skomager hånligt fortæller historien om manden, der blev lagt i baronens seng og troede, at han var kommet i Paradis. Så er Jeppe på Bjerget totalt ydmyget.
TANKER OM JEPPE
Kan en taber blive en vinder? Det er man lige ved at tro, når man oplever Jeppe sidde i baronens seng, hvor han drikker vin og kommanderer med tjenestefolkene. For lynhurtigt aflurer han løgnene og mobbemekanismerne hos de nyrige, højtlønnede tjenestefolk, der flokkes rundt om baronen: Man skal bare lyve og stjæle fra de andre. Jo mere man rager til sig, desto mere magt får man.
Desværre er Jeppe ikke klar over, at han ikke er i Himmerige. Derfor indser han ikke, at baronen bare kynisk leger med ham – og heller ikke, at han er et oplagt offer, fordi han hele tiden drikker. Så da han igen har drukket sig fuld, ender han tilbage i møddingen. Endnu mere ydmyget end før. Banket tilbage på sin plads – kun for at opdage, at han nu også er blevet til grin over for sine egne.
Én gang taber, altid taber. Sådan er den beske konklusion på denne komedie, der ender med at svinge helt over i tragedien. For Jeppe er ikke bare en pudsig drukkenbolt. Jeppe er et ordentligt og begavet menneske, der tænker over tingene og ser mere, end man måske tror. Han har bare ikke har haft kræfter og albuer nok til at hævde sig. Han har været soldat i krigen, hvor han har været ved at dø af skræk, og derfor dulmer han sig selv med brændevin, hvilket gør ham til en sjuft over for hustruen Nille og over for børnene. Og Jeppes evindelige drukture får Nille til at trøste sig med degnen.
Tragedien indtræffer, da han ikke bare hånes af de rige, men af sine egne. Altså af de andre tabere på Bjerget – alle hans kammersjukker, der også hænger ud og drikker brændevin hos Jacob Skomager, og som nu bare er lykkelige over, at det ikke er dem, der er blevet til grin. Jeppe er taberen, der ikke kan vinde.
Det er denne spændvidde i Holbergs mesterværk – fra folkelig komedie til dyb tragedie – som instruktør Geir Sveaas og scenograf Marianne Nilsson har ønsket at fange i deres fortolkning af Holbergs mesterværk. Forhåbentlig bliver Jeppes vandretur efter sæbe og brændevin denne varme, solrige sommerdag ude på landet til en morsom, men også bevægende oplevelse her på Vendsyssel Teater. Vi har i hvert fald omdannet vores store sal til en kornfyldt arena for Jeppe som taberen, der uden at vide det bliver kedsomhedsoffer for de riges manipulation.
Med himmelseng og jordhuledrifter.
Ej blot til lyst.
MEDVIRKENDE:
Jeppe på Bjerget: Ulver Skuli Abildgaard
Nille, hans kone: Linnea Voss
Jakob Skomager: Donald Andersen
Baronen m.fl.: Jakob Højlev Jørgensen
Ridefogeden: Max-Emil Nissen
Sekretæren, ridefogedens kone m.fl.: Kristine Yde Eriksen
Erik Lakaj m.fl.: Jaocb Weble
En anden lakaj, degnen m.fl.: Troels Kortegaard Ullerup
Tjenestepigen, Magnus’ enke m.fl.: Hanne Laursen
Mons Christoffersen m.fl.: Robin Haslund Buch
Ludvig Holberg: Henrik Baloo Andersen
KUNSTNERNE BAG:
Tekst: Ludvig Holberg
Bearbejdelse og instruktion: Geir Sveaass
Scenografi: Marianne Nilsson
Lysdesign: Anders Budolf Andersen
Musik: Henrik Baloo Andersen
Koreografi og staging: Jeanette Binderup-Schultz
Suffli: Susanne Lyngbøl
OM SKUESPILLERNE
Jeppe spilles af Ulver Skuli Abildgaard. Han har tidligere spillet med i Vendsyssel Teaters bidrag til den landsdækkende co-produktion Danmark mit fædreland, og han har netop spillet Strindbergs Dødsdansen 3.0 hos Teatergrad. Han har før skabt en moderne Jeppe i Jeppe på Toppen på Aalborg Teater. Men nu skal han altså spille Holbergs egen Jeppe!
Jeppes hårde Nille spilles af Linnea Voss, der tidligere har spillet med i Festen på Vendsyssel Teater – og senest i Teater V’s Tvind – the musical. Jakob Skomager spilles af Donald Andersen, der både har spillet hovedrollen i Et juleeventyr og Laser & Pjalter på Vendsyssel Teater. Dommeren spilles af Jakob Højlev Jørgensen, der sidste sæson gav Vendsyssel-publikummet en klump i halsen i rollen som Poul Anker Bech i Det tabte land.
Medløberne, medviderne, sekretærerne, lakajerne, ridefogeden, degnen, bønderne, drukkenboltene og alle de andre på Bjerget spilles af et håndplukket, musikalsk
ensemble: Københavner-spillerne Kristine Yde, Max-Emil Nissen, Jacob Weble og Troels Kortegaard Ullerup – og Vendsyssel-spillerne Robin Haslund Buch og Hanne Laursen.
OM KUNSTNERNE BAG
Da Vendsyssel Teater spurgte Geir Sveaass, om han ville instruere Jeppe på Bjerget, sagde han straks ja! Som garvet norskfødt instruktør med mange Holberg-iscenesættelser på cv’et har han oplevet talløse opsætninger af Holbergs kendte komedie, men han har aldrig selv iscenesat den. Ikke før nu!
Sammen med scenografen Marianne Nilsson ønsker han at skabe en underholdende, folkelig og musikalsk forestilling med en fortolkning af Jeppe-figuren, som vi kan relatere til i dag: En mand, der bliver kanøflet – og som prøver at protestere mod magthaverne. Sammen indretter de teatrets store, runde sal, hvor vi sidder om i ’Colosseum’ og ser kampen mellem fattig og rig udspille sig i det univers, som Holberg kalder ’Bjerget’.
Med komponisten Henrik Baloo Andersen ved tangenterne – og med både syngende og spillende skuespillere. Jeanette Binderup-Schultz, der også skabte taranteldansen i Et dukkehjem, skaber koreografien, og Anders Budolf Andersen, der senest har skabt lys til De 7 slags dråber og Et dukkehjem, sørger for, at der bliver kandelaberlys ved baronens seng.